Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Diagnose

Tykk-endetarmskreft

Tarmkreft er ondartet svulst i tykk- eller endetarmen. Sykdommen behandles som regel med operasjon. Dersom kreften har spredt seg vil gjerne cellegift, sammen med strålebehandling, være aktuelt som tilleggsbehandling.

Tarmkreft (kolorektal kreft) er et samlebegrep for kreft i tykktarm og endetarm.

Les mer på helsenorge.no

Henvisning og vurdering

Når fastlegen har mistanke om kreft skal du bli henvist direkte til et pakkeforløp for kreft. Et pakkeforløp er et standardisert pasientforløp som beskriver organiseringen av utredning og behandling, kommunikasjon/dialog med deg og dine pårørende, samt ansvarsplassering og konkrete forløpstider.

Pasientinformasjon om pakkeforløp (helsedirektoratet.no)

Forløpskoordinatoren sørger for å sette opp timene du skal ha i utredningen.

Utredning

I løpet av utredningen gjennomføres ulike undersøkelser og prøver for å avklare om du har kreft eller ikke. Hvilke undersøkelser som er aktuelle varierer fra person til person, men de fleste gjennomgår koloskopi (undersøkelse av tarmen ved hjelp av et skop, som er et bøyelig rør med lys/kamera i enden).

Ved koloskopi tar vi en vevsprøve. Vi tar også en rekke blodprøver. Ved endetarmskreft blir det tatt en MR-undersøkelse. Du blir informert underveis om hvilke undersøkelser som er nødvendige i ditt tilfelle.

Når resultatene fra undersøkelsene og prøvene er klare, vil vi som oftest kunne avklare om du har kreft eller ikke, og i såfall hvilken type, og om det er spredning eller ikke. Hvis du ikke har kreft, avslutter vi pakkeforløpet.

Pasientinformasjon - Utredning ved mistanke om tykk- og endetarmskreft (helsedirektoratet.no)

​​Pakkeforløp hjem

Alle pasienter som får en kreftdiagnose, blir inkludert i pakkeforløp hjem for pasienter med kreft. Gjennom pakkeforløpet skal du som pasient få avdekket dine individuelle behov for tjenester og oppfølging utover selve kreftbehandlingen.​

Les mer på helsenorge.no: ​



Behandling

Hvis du har kreft, planlegger vi hvilken behandling som er best for deg. Beslutning om behandlingen tar vi i samråd med deg, vanligvis basert på vurdering fra et team med ulike spesialister på sykehuset (tverrfaglig team).

Det finnes flere mulige behandlinger. Hvilken som er best for deg kan du og helsepersonell komme frem til sammen. Dette kalles samvalg. Å være med og bestemme er en rettighet du har. 

​Samvalg innebærer at du får informasjon om fordeler og ulemper ved de ulike alternativene. Så kan du sammen med helsepersonell veie disse opp mot hverandre, ut fra hva som er viktig for deg.
 
Her er tre spørsmål du kan stille din behandler:
  • Hvilke alternativer har jeg?
  • Hva er de mulige fordelene og ulempene ved disse alternativene?
  • Hvor sannsynlig er det at disse fordelene og ulempene vil gjelde for meg?​

Den primære behandlingen ved tykktarmskreft og endetarmskreft er kirurgi. 

Av og til kan det være aktuelt med tilleggsbehandlinger før og/eller etter operasjonen ved begge disse kreftformene. 

Kombinert stråle- og cellegiftbehandling før operasjon 

Noen ganger er svulsten stor og vanskelig å operere. Da kan en kombinert behandling med cellegift og strålebehandling krympe svulsten, slik at kirurgi blir enklere og sikrere for et godt resultat. 

Endetarmskreft – tilbakelegging av tarm 

Hvis deler av tarmen må fjernes, er det i noen tilfeller nødvendig å legge ut tynntarmen på magen (stomi). Dette er ofte bare midlertidig, og den kan tilbakelegges med kirurgi etter 8 – 15 uker.
 

Lindrende behandling

Ved langtkommen kreft hvor sykdommen ikke kan helbredes, finnes det nå en rekke muligheter til livsforlengende behandling, samt bedre forebygging av symptomer. Mange kan leve bra i lang tid med kreft som har spredt seg.

 

Oppfølging

Innen 4 uker etter utskrivning blir du innkalt til samtale med kirurg, hvis ikke annet blir bestemt. Ved kontrollen får du svar på vevsprøvene som er tatt under operasjonen. Hvis du trenger tilleggsbehandling med cellegift (ofte i 3 til 6 måneder), vil du bli henvist til kreftavdelingen for vurdering. Videre kontrollopplegg blir avtalt der.

Når du er ferdigbehandlet på kirurgisk avdeling, eller på kreftavdelingen dersom det er aktuelt for deg, skal behandlingsansvaret overføres til din fastlege. Dette bør foregå så tydelig som mulig. Fastlegen må få god informasjon om endelig diagnose etter avsluttet behandling på sykehuset og hva kontrollene innebærer. Du må selv skal sørge for å bestille time hos din fastlege. Ta også kontakt med fastlege dersom du er bekymret for at kreften har kommet tilbake. De aller fleste skal gå til kontroll hos fastlege i fem år. Dersom du er over 80 år eller risikoen for tilbakefall er svært liten, er det ikke alltid at vi anbefaler rutinemessig oppfølging.
 
 

Første kontroll er 3-4 uker etter operasjon, hos kirurg. Videre kontroller er hos fastlege hver 6. måned i 3 år etter operasjonen, deretter årlig kontroll til det har gått 5 år. Koloskopi (undersøkelse av hele tykktarmen) blir gjort 5 år etter operasjonen. Du må selv bestille time hos fastlegen din. Dersom det er uavklarte funn på CT undersøkelse, eller blodprøve, vil fastlege henvise deg til ekstra poliklinisk vurdering hos kirurg. Dette bør han/hun også gjøre dersom du har vedvarende plager med endetarm-, blære- eller seksualfunksjon. 

  • 3-4 ukers kontroll: Du blir innkalt til poliklinikken. Her får du samtale med kirurg og svar på vevsprøver, samt vi ønsker å høre hvordan du har det. Du skal også ta en blodprøve (CEA). Muligheten for tilleggsbehandling med cellegift blir vurdert.  

  • 3-6 mnd kontroll: Dersom du har fått tilleggsbehandling med cellegift vil du etter dette få en avsluttende kontroll på sykehuset. Du får samtale med kreftlege.

  • 6 mnd kontroll: Du skal ta en ny blodprøve (CEA) på legekontoret.

  • 1 års kontroll: Du bestiller time hos din fastlege. Fastlegen skal bestille CT-undersøkelse av lungene, lever og magen. Du skal ta ny blodprøve (CEA).

  • 1 ½ års kontroll: Du bestiller time hos din fastlege. Du skal ta ny blodprøve (CEA).

  • 2 års kontroll: Du bestiller time hos din fastlege. Fastlegen skal bestille CT-undersøkelse av av lungene, lever og magen. Du skal ta ny blodprøve (CEA).

  • 2 ½ års kontroll: Du bestiller time hos fastlegen. Du skal ta ny blodprøve (CEA).

  • 3 års kontroll: Du bestiller time hos din fastlege. Fastlegen skal bestille CT-undersøkelse av lungene, lever og magen. Du skal ta ny blodprøve (CEA).

  • 5 års kontroll: Du bestiller time hos din fastlege. Fastlegen henviser til koloskopi. Du skal ta ny blodprøve (CEA).

Første kontroll er 3-4 uker etter operasjon, hos kirurg. Videre kontroller er hver 6. måned i 3 år etter operasjonen, deretter årlig kontroll til det har gått 5 år. Koloskopi (undersøkelse av hele tykktarmen) blir gjort 5 år etter operasjonen. Du må selv bestille time hos fastlegen din. Dersom det er uavklarte funn på CT undersøkelse, eller blodprøve, vil fastlege henvise deg til ekstra poliklinisk vurdering hos kirurg. Dette bør han/hun også gjøre dersom du har vedvarende plager med endetarm-, blære- eller seksualfunksjon. 

  • 3-4 ukers kontroll: Du blir kalt inn til poliklinikken for å snakke med kirurg. Her ønsker vi å høre hvordan du har det etter operasjonen. Du vil få svar på vevsprøver. Du skal også ta en blodprøve (CEA).
  • 3-6 mnd kontroll: Du blir kalt inn til poliklinikken. Her får du igjen samtale med kirurg, samt klinisk undersøkelse med vekt på tarmfunksjon etter operasjon. 
  • 6 mnd kontroll: Du skal ta en ny blodprøve (CEA) på legekontoret.
  • 1 års kontroll:  Du bestiller time hos din fastlege. Fastlegen skal bestille CT røntgen av lungene, leveren, magen og bekkenet.  Du skal ta ny blodprøve (CEA).
  • 1 ½ års kontroll: Du bestiller time hos din fastlege. Du skal ta ny blodprøve (CEA).
  • 2 års kontroll: Du bestiller time hos din fastlege. Fastlegen skal bestille CT-undersøkelse av lungene, leveren, magen og bekkenet. Du skal ta ny blodprøve (CEA).
  • 2 ½ års kontroll: Du bestiller time hos fastlegen. Du skal ta ny blodprøve (CEA).
  • 3 års kontroll: Du bestiller time hos din fastlege. Fastlegen skal bestille CT røntgen av lungene, leveren, magen og bekkenet. Du skal ta ny blodprøve (CEA).
  • 5 års kontroll: Du bestiller time hos din fastlege. Fastlegen henviser til koloskopi. Du skal ta ny blodprøve (CEA).

Rehabilitering og mestring ved kreftsykdom

Det finnes en rekke tilbud som kan hjelpe deg å komme tilbake til hverdagen under og etter kreftsykdom.

Vær oppmerksom

 Ved ett av disse symptomene skal du kontakte legevakten eller ringe 113.

  1. oppkast
  2. forstoppelse
  3. høy feber
  4. sterke magesmerter

Kontakt

Haraldsplass diakonale sykehus Haraldsplass diakonale sykehus

Haraldsplass diakonale sykehus

Ulriksdal 8

5009 Bergen

Transport

Nytt kjøremønster 

Bybanen linje 2 er i full drift. Dette har ført til endringer for kjøremønster til og fra Haraldsplass. Den midlertidige inn og ut kjøring til Årstadveien er stengt for trafikk, og inn- og utkjøring til Haraldsplass er fra rundkjøringen v/ Ulriksdal Helsepark (klikk på lenke for figur av kjøremønster).​

Kart
Kjøremønster til Haraldsplass parkering.

Parkeringsanlegg på Haraldsplass

Parkeringsanlegget har en kapasitet på 347 plasser i et moderne og praktisk anlegg der alle skal være sikret plass når de trenger det. Max høyde i parkeringsanlegget er 2,10 m.
 
Mann ved dør i parkeringsanlegg. Foto
Det er direkte oppgang fra P-anlegget til sykehuset.

For pasienter med bevegelsesutfordringer finnes det et fåtall plasser tilgjengelig i sykehusets bakgård. Timeavtale og parkeringsbillett må legges i bilens vindu.

Av- og påstigning

Kjør veien langs Møllendalselven opp til ny hovedinngang der det er av- og påstigning.

Allmenn parkering

Sving inn i P-anlegget, avkjørsel til høyre før nytt sykehusbygg.
All parkering skal foregå i parkeringshallen, både ansatte, pasienter og besøkende.

Handikapparkering

Handikapparkeringsplassene er godt skiltet og er tilrettelagt utendørs og i P-hall, nær innganger til sykehuset. Følg skilt til plassene. Husk parkeringsbevis i vinduet. Handikap parkering er gratis. Det er 10 HC-plasser i fjellhallen.

El-biler (ladbare kjøretøy)

Plassene er godt skiltet i første P-hallen du kommer til. 10 Amp kontakt er tilgjengelig. Det er totalt 24 plasser for ladbare kjøretøy i P-hallen. Ansatte, pasienter og pårørende kan benytte disse plassene.

Dersom du ikke trenger å lade bilen så kan du parkere hvor som helst ellers i anlegget. Vi gjør oppmerksom på at det er innført gebyr (bot) for de som står på el-bil plasser i Haraldsplass parkeringsanlegg uten tilplugget ladekabel. Dette gjør vi for at vi skal sikre at flest mulig av de som trenger å lade faktisk får en mulighet til å få ladet el bilen sin. Takk for at du tar hensyn til andre el-biler som trenger lading.

Fra 1. januar 2023 vil det påløpe betaling for lading i Haraldsplass Parkering. Se priser under. 

Reserverte plasser utendørs

Det vil være noen reserverte plasser utendørs for ambulanse, taxi, HC, tjenestebiler og ansatte med eget kort. Ulovlig parkering på medfører kontrollavgift på 650 kr og fare for borttauing for bileiers regning.

Betaling i P-anlegg

Sesam Sesam benyttes som parkeringssystem i Haraldsplass sitt parkeringsanlegg. Med denne løsningen kan du kjøre inn og ut av parkeringsanlegget uten å måtte trekke billett.

Sesam Sesam er lett å bruke, uansett hvordan du velger å betale. Appen krever kun engangsregistrering, deretter skjer resten helt automatisk uten at du trenger å tenke på det. Dersom du foretrekker å betale selv etter hver parkering, kan du gjøre det på en betalingsautomat ved å taste inn ditt bilnummer, eller på nettsiden når du kommer hjem. Du kan også få tilsendt faktura i posten, men vær oppmerksom på at det da vil påløpe ekstra kostnader.
Sesam Sesam-appen finner du på Google Play og i App Store. Registreringen skjer direkte i appen. Du kan også registrere deg på nettsiden​ og deg av samme, enkle parkeringen.​

Du kan betale med bankkort og kontant ved automat i parkeringshall 1A ved trappen, eller dra bankkort ved inn og utkjøring. Priser står oppslått ved parkeringsautomat. ​Ansatte som har kjøpt parkeringsavtale til parkeringsanlegg skal parkere på oppmerkede felt i parkeringsanlegget. Gyldig parkeringsavtale aktiveres i Sesam Sesam ved nummerskiltgjenkjenning ved innkjøring.​

Inn og ut av P-anlegget på nattestid

Porter og dører holdes lukket kl 2300 - 0600. Om natten åpner kjøreporten automatisk når du kjører bilen inn mot porten (både innen- og utenfra). Dør for gående åpnes ved trykk på knappen ved innside dør. Kommer du fra utsiden og skal hente bilen, taster du inn nummeret som står på parkeringsbilletten (6 siffer) eller de 4 siste sifrene på bankkortet du brukte på vei inn. Dersom dette ikke fungerer, trykk på knappen for kontakt med betjening, så får du hjelp døgnet rundt!

Pasientrettigheter/reiserefusjon

Noen pasienter har rett på å få dekket bruk av bil for å komme seg til behandling. Informasjon om refusjon av reiseutgifter får du på: pasientreiser.no eller ring 05515.

Priser parkering i fjellhall fra 1. januar 2024​

  • Kl 08:00 - 17:00 kr 16 per påbegynte 20. minutt - maks 200 kr per døgn
  • Kl 17:00 - 21:00 kr 16 per påbegynte 30. minutt
  • Kl 21:00 - 08:00 kr 11 per påbegynte time, maks kr 50 per natt

Betalingskort og kontanter kan brukes i betalingsautomat. Betalingskort kan benyttes i bom ved innkjøring/utkjøring.

  • Maks pr døgn kr 200
  • Kontrollgebyr kr 650

Priser for lading i fjellhall fra 1. januar 2023

  • ​​​​Alle dager 00 - 24 kr. 8 per time (belastes per minutt)

​Ladeavgift beregnes automatisk så lenge bilen står parkert på en ladeplass. ​​

Langtidspasienter og parkering

Ved innleggelser i 7 dager eller mer kan pasient/pårørende kjøpe ukes P-kort til kr 400 pr uke. Avdelingen der pasient er innlagt, må gi attestasjon på eget skjema.

 

​Sykkelparkering ved Haraldsplass diakonale sykehus

For besøkende ved Haraldsplass diakonale sykehus er det mulig å benytte seg av sykkelparkering utenfor hovedinngangen. Det ligger også sykkelparkering ved Aléen. Den er plassert mellom det nye hovedbygget og det gamle. 

​​Det er flere offentlige transportalternativer for å komme seg til Haraldsplass Diakonale Sykehus. Flere bussruter og bybanen linje 2 stopper like ved sykehuset. 

Her kan du lese mer.​

Praktisk informasjon

Sykehusapoteket på Haraldsplass​

Det nye sykehusapoteket ligger sentralt plassert rett innenfor døren ved den gamle hovedinngangen til sykehuset.

Apoteket er åpent mandag til fredag fra 08.30-16.00.

E-post: haraldsplass@sav.no

Telefon: 91 55 92 51

Telefaks: 55 97 85 81

Sykehusapoteket Haraldsplass

​Besøkstider

Besøkstid ved sykehuset er mellom kl.17.00 - 20.00, alle ukedager. Pasienter kan også ta imot besøk i sykehusets fellesrom utenom visittidene, men pårørende må i forkant gjøre avtale med den aktuelle avdelingen. 

Barn er velkommen sammen med voksne. Personer med feber, forkjølelse eller andre infeksjoner bør ikke besøke innlagte pasienter. Ved tvil kan personalet rådspørres.

For enkelte avdelinger gjelder egne besøksregler. Dette gjelder for eksempel MIPO (Medisinsk intensin postoperativ).

Dersom pårørende har noe de skal levere til inneliggende pasienter, må dette leveres før kl. 21.00.

Telefontider

Sentralbord/resepsjon: 55 97 85 00  

Resepsjonen er åpen mellom 06.30-21.00 på hverdager, og mellom 07.00-21.00 på lørdag og søndag/helligdager. 

Åpningstider telefonhenvendelser til poliklinikk, sengeavdeling og radiologisk: 

08.30 - 15.00

Avvikende telefontider i ferie og høytider 

 

Pasienter og besøkende kan bruke gratis trådløst internett på sykehuset.

​Tilgang til gjestenettet på sykehuset

  • Koble til nettverket "gjest.ihelse.net".

  • Åpne nettleseren din (Safari, Chrome, Firefox, Internet Explorer etc.) for å få opp påloggingssiden.

Slik kobler du deg på som ny bruker

  • Velg «registrer deg».

  • Les gjennom vilkårene og godkjenn.

  • Skriv inn mobilnummeret du ønsker påloggingsinformasjon sendt til og opprett konto. 

  • Du vil motta en SMS og blir automatisk sendt til påloggingssiden. Her kan du logge inn med ditt brukernavn og passord.

  • Tilgangen du får til internett varer i 24 dager. Etter det må du be om nytt brukernavn og passord. 

For eksisterende bruker (siste 24 dager)

  • Se tekstmelding du har fått med brukernavn og passord

  • Skriv inn brukernavn og passord og trykk send inn

Årsaken til at du må logge inn er krav til sikkerhet i sykehusnettverket.

Sykehuset benytter samme type løsning som flyplasser og hotell.

​​Pasienter og pårørende er hjertelig velkomne til å bruke Café Linde og kaffebaren Haralds som ligger like innenfor den gamle hovedinngangen til sykehuset. 

Sykehuset har også Narvesen kiosk i plan U2 i nybygget, der du kan få kjøpt noe mat, i tillegg til vanlige kioskvarer, blomster og kort.

​Åpningstider Linde café: 

Mandag-fredag: kl. 07.30-16.00 
Lørdag og søndag: stengt.

Åpningstider Haralds kaffebar

Mandag-fredag kl. 06.45-18.00

​Lørdag og søndag: stengt. 

Åpningstider Narvesen kiosk: 

Mandag-fredag: kl. 07.00-21.00
Lørdag og søndag: kl. 10.00-19.00

Dagligvarebutikk i nærområdet:

Rema1000 Haukelandsveien (ekstern lenke).

Ca. 5 minutters gange fra sykehusets hovedinngang.​

​​​​​​​​Vi ønsker å møte den enkelte med respekt. Som sykehusprester har vi bred erfaring og høy kompetanse i å samtale med mennesker i ulike livssituasjoner. 

Her kan du lese mer om prestetjenesten​