Samfunnsansvar
Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022 og har som formål å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneske rettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelsen med produksjon av varer og tjenester. Loven bygger på OECDs retningslinjer for flernasjonale selskap og på FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter.
Lovens tre plikter:
- Gjennomfør aktsomhetsvurdering
- Redegjøre årlig for aktsomhetsvurderingene
- Informere ved forespørsel om aktsomhetsvurderingene
Gjennomfør aktsomhetsvurdering
Leverandørkjede: Enhver i kjeden av leverandører og underleverandører som leverer eller produserer varer, tjenester eller andre innsatsfaktorer som inngår i en virksomhets levering av tjenester eller produksjon av varer fra råvarestadiet til ferdig produkt.
Forretningspartner: Enhver som leverer varer eller tjenester direkte til virksomheten, men som ikke er en del av leverandørkjeden.
Redegjøre årlig for aktsomhetsvurderingene
Årlig skal det redegjøres en aktsomhetsvurdering for å sikre at arbeidet for å sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold er ivaretatt hos våre leverandører.
Informere ved forespørsel om aktsomhetsvurderingene
Med åpenhetsloven kan alle kreve å få informasjon fra virksomhetene om hvordan de håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser som er vurdert i aktsomhetsvurderingene. Dette kaller vi informasjonskrav.
Hvordan Haraldsplass diakonale sykehus jobber for å hindre menneskerettighetsbrudd og uanstendig arbeidsliv kan du lese i aktsomhetsredegjørelse 2023 (30.06.2023) og aktsomhetsredegjørelse per 31.12.2023. Her finner du Noklus sin aksomhetsvudering 2023.
Henvendelser til Haraldsplass diakonale sykehus om innsiktkrav etter åpenhetsloven kan du sende en e-post til apenhetsloven@haraldsplass.no
Du kan lese utfyllende om åpenhetsloven på Forbrukertilsynets nettsider.