Haraldsplass satser på mer digital kommunikasjon med pasienter og pårørende
Nye måter å samhandle på
Flere og flere pasienter trenger innleggelse på sykehus og oppfølging på poliklinikk. Dette gjør at det er viktigere enn noen gang å effektivisere og forbedre måten vi innhenter opplysninger på og hvordan vi komuniserer med pasienter.
Haraldsplass diakonale sykehus har siden 2018 arbeidet med å øke bruken av digitale løsninger. Frem til 2022 har arbeidet i hovedsak rettet seg mot ortopediske pasienter, men nå øker sykehuset bruken av digitale skjema (CheckWare) til flere pasientgrupper.
– Ved hjelp av digitale skjema er det mulig å følge pasienten tettere uten at pasienten trenger å møte opp på sykehuset. Pasienten kan følges opp i hjemmet og på den måten får man utvekslet viktig informasjon og sparer både pasienten og sykehuset for tid og ressurser, forteller Petter Thornam, fagdirektør ved Haraldsplass Diakonale sykehus.
Færre kommunikasjonskanaler
Anestesiavdelingen ved sykehuset har utviklet egenerklæringsskjema som alle som skal bli operert må svare på. Haraldsplass har i samarbeid med HelseNorge, leverandør og HVIKT (Helse Vest IKT) startet med å sende disse skjemaene ut via HelseNorge-plattformen. Dette fører til at pasienten har færre kommunikasjonskanaler å forholde seg til og sykehuset er tryggere på at pasienten får med seg nødvendig informasjon.
Innovasjonsprosjekt
2022 fikk kirurgisk klinikk innovasjonsmidler av Helse Vest for å jobbe med videreutvikling i prosjektet “Digitalisering av pasientoppfølging på kirurgisk klinikk”. Dette er et helhetlig prosjekt som jobber med å optimalisere den digitale flyten i Haraldsplass sine kirurgiske pasientforløp.
I tillegg til dette har arbeidet med å lage informasjonsvideoer på utvalgte dagkirurgiske forløp startet.